LilleQ – Jeg vælger, mig.

Hvor går grænsen?

Hvor går grænsen for det man vælger til – til det man vælger fra?

Hvornår er de begrundelser man har for sig selv, for sine fra- og tilvalg ikke gyldige, nok?

Er det i grunden gyldigt, nok, at sige jeg vælger til/fra, blot fordi?

Eller kræver det altid grundige overvejelser og at man altid lige får afgørelsen godkendt, andetsteds? (altså af andre?)

Hvor tæt på skal man lade andre have indflydelse på sine valg inden de træffes?

Hvornår er det helt i orden blot at vælge selv? Tage ansvaret for sine valg, fordi man ved med sig selv at, med det kendskab man har med sig selv – at lige de valg, kun kan træffes sådan og at de derfor træffes, sådan. Fordi.

Vi vælger alle til og fra, faktisk bruger vi det meste af vores vågne tid på at vælge fra også andre mennesker, blot gøres det ubevidst. Ubevidst lukker vi af, vælges andre fra, vi afviser at modtage “kontakt anmodninger” og lignende fra langt størstedelen af de mennesker der strømmer forbi os dagligt. Tænk bare på alle de mennesker du ved går forbi dig på strøgturen, på cykelstien, i køen ind i byen. Alle dem vælger du ubevidst at sortere fra, meget få af dem opnår at fange din opmærksomhed og gør de det, bliver det som regel kun ganske kort.

Langt de fleste af alle de mennesker vælges fra, koldt og kynisk, kan man nærmest sige. De får ikke en chance til, de er og bliver valgt fra som mulige relationer…og helt og aldeles som muligt kæreste/sex partner.

Og de fravalg er helt legale, ingen tænker over at der vælges fra i så stor stil.

Men… så kommer man til at der kan være “kriterier” der gør at man vælger fra. Og her mener jeg ikke den slags kriterier og lange lister som mange håbløst fanget i datinghelvedet hænger krampagtigt fast i og hæger om. Men de helt konkrete kriterier af forskellig slags, som man ved med sig selv, at der bare aldrig vil kunne opstå noget positivt og givende ud af, for en selv, den slags kriterie, der gør man vælger fra uden forudgående chancer og forundersøgelse – fordi erfaringen, kendskabet til sig selv osv, siger…

Og det er jo helt legalt at vælge fra, for sin egen bedstes skyld… for man skal jo ikke overskride de allermest grundlæggende grænser man har i sit inderste eller ignorere de advarselslamper der blinker højrødt i ens inderste “hvad er ikke godt for mig” system. Det ved vi alle.

Man skal bare lige huske på også, at lige den type valg, lige de kriterier, ikke er skide smart at dele/lufte med andre. For andre vil altid mene at når man træffer den slags valg, så giver man jo ikke “personen” en chance, uanfægtet at personen netop indeholder alle de elementer der opfylder kriteriet og som gør at man vælger fra, på forhånd. For  lige netop “personen” altså den hypotetiske “person” kunne jo være lige præcis, den der modbeviser hvor forkert ens valg er og kriteriernes præmisser – og så går det jo altså ud over nogen, at blive valgt fra, stakkels “nogen”. Nogen som netop denne hypotetiske “person” og så er den gal, man er helt forkert på den, hvis man skulle være så åben at man vedholder sit “kriterie” for fravalg og sit fravalg (hypotetisk eller ej). For så vælger man jo kriteriet over “personen”.

Og det må man ikke.

For så dør baby.

Og så er det verden vendes på hovedet. For netop de kriterier som man har erfaring med, viden om, erkendelsesmæssigt ved med sig selv – aldrig nogen sinde – vil være godt for en selv at overse. Bliver afvist som gyldige valbare muligheder og kriterier. Argumenter som at, man skal altid vurdere personen over kriterier og altid give en chance (til) for man kan jo tage fejl og så går det jo ud over nogen, indtil videre stadig en meget hypotetisk “person”…og verden vendes om, man skal nærmest ignorere sig selv, sine erfaringer, sin viden, sine grundlæggende grænser skal man overskride sammen med at man skal slukke for sit indre “det her er ikke godt for mig” signal. For, man tager fejl, man er et forkert menneske, man er grum (og ond)….sådan at ville vælge et yderst godt (hypotetisk og perfekte) parti fra, på forhånd, blot ud fra sit “kriterie”.

Og jeg.

Bliver vred.

Jeg vælger, det der er godt for mig og jeg vælger fra ud fra få, men yderst elementære kriterier der gælder i mit univers, fordi.. jeg ved.. at gør jeg ikke det, er det bestemt ikke et godt valg, jeg træffer, for mig.

Derfor.

Vælger jeg, mig.

Altid.

Gør jeg ikke det, kan jeg umuligt vælge andre til.

LilleQ

Om LilleQ

Sanset, fornemmet, følt, tænkt, erkendt og oplevet... livet og erotikken
Dette indlæg blev udgivet i Opdagelser og erkendelser og tagget , , , , , . Bogmærk permalinket.

7 svar til LilleQ – Jeg vælger, mig.

  1. Johnny Andreasen siger:

    Man kan vælge og sortere som man lyster. Det skal ingen andre gøre sig til Herre over. Man skal være tro mod sig selv, og stole på sin mavefornemmelse, for den tager meget sjældent fejl.
    Det er selvfølgelig altid godt at drøfte med andre hvis man er kommet i tvivl, men det er kun dig der ved hvad der er bedst for dig.
    Så sorter og frasorter du bare videre som hidtil, for jeg fornemmer at du er god til det.
    Kh.
    Johnny aka Kaptajn1øje 🙂

  2. Kære du
    Uden til og fravalg bliver verden ganske ligegyldig.
    Du gør mig nysgerrig – kan du sætte ord på dine elementære kriterier? Jeg har svært ved at sætte ord på mine, men mavefornemmelsen er tydelig omkring moralkodex, intelligens, empati, nysgerrighed til verden mv.
    Knus

    • LilleQ siger:

      I forhold til en partner (kæreste/sex), siger min mavefornemmelse mig at jeg skal kunne føle mig helt tryg, kunne hengive mig og overgive mig helt og fuldt og vide jeg er i trygge hænder/rammer. Der må ikke være nogen former for “advarselslamper” der blinker.
      Det betyder konkret at der findes adfærd, udstråling, signaler jeg går en stor bue udenom og der vælges fra ubevist på dem. Visse af disse signaler har så også tilknyttet forskellige diagnoser (som jeg ikke ønsker at redegøre for mere end det).

      Intelligens – er for mig et vidt begreb, med bla social-, kropslig -, kognitiv-, rationel-/logisk intelligens, matematisk-/ rummelig intelligens, musisk- og kreativ intelligens, der vist en 8 stykker ifølge Golemann.

      Moral kodex – hmmm hvad er moral, god moral, dårlig moral og hvornår bliver det dobbelt moral?

      Nysgerrighed til verden ja tak… men der er mange former for nysgerrighed som trods sin umiddelbare tilgang og tiltrækning ikke vækker genklang og fx ligeværdighed. Men mere vækker omsorg og beskyttertrang.

      Men det der tænder mig er vel en grundlæggende fornemmelse for at være det samme sted med en umiddelbar følelse af ligeværdighed, at komplimentere og udfordre hinanden, at have en rigtig god mavefornemmelse der bobler af glæde og forventninger og samtidig have jordnærhed i sig. At have lyst til at dele sig, smelte sammen.

      Gav det overhovedet mening?

  3. satanikus siger:

    Jeg ser ikke livet som et menneskeligt til- og fravalg. Jeg vælger at bevæge mig rundt og møder mennesker. Nogle holder jeg voldsomt af, og andre glemmer jeg, når de er passeret.

    7.000.000.000 mennesker kan man ikke nå at give hånd, selv hvis man havde hele livet til det. Tror mere jeg ser livet, som et lotteri, hvor man nogle gange trækker en nitte, og andre gange får fine gevinster.

    Men ja, retten til selv at vælge er sgu også vigtig for mig 🙂

    • LilleQ siger:

      Holder du fast i alle de nitter du trækker? Sidder de fast på dig i dit liv?
      Eller vælger du dem til/fra kan du slippe dem, nitterne? Får de dig til at handle for fx at undgår dem eller står du bare med lukkede øjne og tager det der kommer uden at handle for at undgå flere ensagtige nitter?

      Og hvad med gevinsterne, kommer de bare dumpende ned i skødet på dig uden du forinden har handlet? Gør du noget for at få flere gevinster?

      Du foretager dig valg hele tiden, alle dem du glemmer når de er passeret vælger du jo fra, måske ikke særligt bevidst, men du vælger dem fra.

      Hvad vælger du fx til?
      man kunne i stedet spørge, hvad er vigtigt for dig, hvad betyder noget, giver dig glæde, energi?

      Tit tror jeg at man af forskellige årsager også vælger noget negativt til-. Måske fordi man ikke er klar over at man kan vælge det fra, eller at det gør usikkert hvis man vælger det fra…at man kan ubevidst vælge at klamre sig til noget man ville have langt bedre af at vælge fra.

      Andre kan jo ikke gøre det for sig.

  4. satanikus siger:

    Jeg ved godt, at livet er et slags valg. Nogle mennesker er svære at vælge fra, hvis bindingerne er for store. Familie osv. Jeg tror bare ikke helt, at jeg ser alt som et valg. En træls kollega er der jo, hvis du kan lide dit arbejde, og det derfor ikke er nok til at du vælger bekendtskabet fra. Jeg ved godt, at man altid kan vælge, hvis man vil skære det så kynisk ud.

    Alligevel kan jeg bedre lidt det med at prøve sig lidt ukritisk frem og så se, hvad der sker. Vil i hvert fald ikke ende op med nej/ja skemaer osv. Jeg lærer bestemt som alle andre af livet. Derfor ved jeg jo også tit, hvilke typer jeg kan lide. Jeg mener der ikke uddannelsesmæssigt eller sociale bagrunde og kulturer. Kan godt lide harmoni, og hvis den rammer mig i selskab med andre, så er jeg ikke så kritisk.

    Jeg vælger motion til. Jeg vælger at skrive lidt. Læse lidt. Vælger at hygge mig og opleve. Jeg vil gerne påstå, at jeg er så underlig indrettet, at jeg virkelig ikke kaster mig ud i ret meget, som jeg ikke gider. Måske netop fordi jeg kan vælge det fra 🙂

    Ingen kan styre mig eller tvinge mig til noget, som jeg på forhånd fornemmer sikkert, at jeg ikke gider, men omvendt ved jeg nu også, at der også er sure pligter i livet.

    Jeg har sgu truffet mange inpulsive dumme valg, men har jo også lært af dem. Har det godt med at føle mig frem, uden at være på vagt konstant.

    • LilleQ siger:

      Åh men det er jo ikke kun ja/nej valg på den store sort/hvide tavle.. men også i nuancerne at jeg oplever der vælges fra og til. Der er mennesker man ikke bare kan vælge fra, familierelationer og kolleger fx. Men man kan vælge hvor meget man vil lade dem fylde, i den tid man tilbringer sammen med dem og altså hvor meget man vil vælge dem til.

      Fx den der kollega som man bare ikke kan sammen med og som er den eneste “sten” i arbejdsglædeskoen. Man kan langt hen ad vejen vælge ikke at lade sig fylde op af de frustrationer og negativitet, som man oplever fra kollegaen eller man kan vælge at lade sig irritere grænseløst, blive negativ og lade kollegaens påvirkninger ende med at gøre arbejdsglæden til arbejdslede.

      Lige pt bruger jeg en del energi på at vælge ikke at lade en medkursist forpeste mit kursusophold med sin negativitet – ved at vælge at fokusere på det der giver mig noget energi, glæde, mening osv…. og så undgår jeg helt generelt at være i nærheden af vedkommende, mit valg. For hvis jeg ikke vælger sådan, vil den medkursist ende med at forpeste mit kursus og det jeg i så fald ville tage med mig af negativt…. hvis jeg ikke ender med meget hårdt og konkret kaste en hammer (nok mest verbalt) efter personen.

      Jo mere bevidst jeg er blevet på hvor mange valg og hvor meget ansvar det giver mig for mit liv – jo lettere er det blevet at være mig. Jo færre gange oplever jeg at blive trukket ind i noget hvor følelsen af at drukne i negative energier. Og selv der hvor jeg ender i situationer hvor man ikke kan undgå det negative, er det stadig op til mig, mit ansvar hvordan og hvad jeg vælger at få ud af det.

      Hvilket igen betyder at selv mængden af sure pligter er svundet ind og blevet mindre sure, fordi jeg vælger at få noget andet ud af dem… og tro mig jeg har svælget i mængden af sure pligter – stort set samtlige traditionelt kvindelige huslige pligter.

      Alt er valg. man vælger selv hvad man vil få ud af de situationer man kommer i, om man vil opfatte dem som udfordringer eller forhindringer.

Skriv et svar

